Mindenekelőtt szeretnék elnézést kérni a kedves olvasóktól, hogy néhány napot kihagytam.
Arra gondoltam, hogy fordítani kéne pár szót arra a dologra is ami egy átlagos ember napjának (persze az alvást leszámítva:)) 80%-át teszi ki. Mindenki életében előfordul, hogy olyan dologról kell beszélnie egy másik emberrel amiről nem szívesen és pont emiatt talán egyátalán nem beszél. Jogosan merül fel a kérdés, Mi a Nehéz beszélgetés? Találjuk meg a választ erre a kérdésre, és még arra miként tudunk egy nehéz beszélgetést megkönnyíteni.
Néhány "nehéz" beszélgetés a számtalan közül:
Ki kell rúgni valakit
Szakítani kell
Szembe kell szállni az anyóssal :)
Felmerül az előítélet kérdése
Fizetésemelést kell kérni :)
A nehéz üzenet közvetítését általában a krézigránát elhajításához hasonlítják (és saját véleményem szerint ennél találóbb analógiát nem is találhattak volna) ami "lehet cukorral bevonva, dobhatjuk lazán vagy keményen, így is, úgy is kárt okoz".A "tapintatos" elhajítás nem válasz. Az sem elég ha diplomatikusak vagyunk. Kedvességünk nem biztosíthatja azt, hogy minden rendben legyen. Akkor mi a megoldás?
Ha krézigránát hajítás helyett "üzeneteket közölnénk" az emberekkel , képesek lesznnénk úgy alakítani a beszélgetéseinket, hogy azok ne kínos hanem tanuláson alapuló beszélgetések legyenek. A tanuláson alapuló beszélgetés elsajátítása nem könnyű viszont hatásosan csökkenti felmerülő stresszt mert a hibáztatás rész helyett a meghallgatás szerep lép előtérbe így mind a két fél önbizalma növekedik.
Alapvetően három féle beszélgetési formát különböztetünk meg:
A "Mi történt?" típusú beszélgetés
Ilyen beszélgetést akkor folytatunk amikor végigvesszük az eredmény megfigyelését -ki mit mondott, ki a hibás, kinek van igaza. A probléma mindösszesen annyi, hogy sosem vonjuk kétségbe saját verziónkat azzal kapcsolatban, hogy ki téved, és azt sem, hogy a nehéz beszélgetések nem arról szólnak, hogy mit jelent, hanem arról, hogy "pontosítsuk a tényket". Ezek lényegében az észlelésről, értelmezésről és az értékekről szóló konfliktushelyzetek.
Megoldás: Meg kell próbálni megváltoztatni a hozzáállásunkat és ne csak az üzenetet közvetítsük, hanem próbáljuk megtudni hogyan látja a másképpen a másik fél az adott helyzetet. Ahelyett, hogy saját értelmezésünket Igazságként állítanánk be, észlelésünkként mondjuk el!
Érzelemtartalmú beszélgetés
Hogyan érzek az elhangzottakkal kapcsolatban? Vajon helyesek-e a másik fél érzései? Vajon az Én érzéseim helyesek e? Mit tegyek ha a másik fél dühös vagy sértődött?
Egy nehéz beszélgetésbe sok erős érzés keveredhet, de ezek a legtöbb esetben nem jutnak kifejezésre.Mikor két ember beszélget párhuzamos beszélgetés folyik a gondolataikban a párbeszéddel kapcsolatos érzéseikkel kapcsolatban. Azaz "elbeszélnek egymás mellett".
Az érzések köztudottan elhomályosítják az objektív értékítéletet, és kényelmetlenséget okoznak
Identitás-beszélgetés
Volt már olyan érzésünk egy beszélgetés után hogy rossz emberek, alkalmatlanok vagy árulók vagyunk? Az identitás beszélgetés az énkép önbecsüléséről szól.
Ha a főnökünktől fizetésemelést akarunk kérni, idegesek leszünk függetlenül attól, hogy megkapjuk- e a kért emelést. Ennek oka, hogy ilyenkor a főnök is értékel minket és ami mégfontosabb, mi is magunkat. Nem csak a pénzről van szó hanem rólunk. Hasonló a helyzet mikor éppen főnökként ki kell rúgnunk valakit. Mit mond ez rólunk vagy a személyiségünkről? Rossz emberek vagyunk? a Megfelelő embert rúgtunk ki?
Meg kell értenünk hogy minden beszélgetésben három beszélgetés húzódik, és amikor tudjuk, hogy milyen hibákat követhetünk el a három szinten, áthelyezzük a beszélgetés súlypontját.Így a beszélgetés kevésbé fog arról szólni kinek van igaza és ki téved, mi helyes és mi helytelen hanem arról fog szólni hogy megtudjuk mi a valós helyzet.A kárhoztatás, hibáztatás,bűnbakkeresés megakadályozza, hogy kiderítsük, mi romlott el.
A hibáztatástól az együttműködésig tartó folyamat a meghalgatással kezdődik. Az a lényeg, hogy hogyan látja a másik fél a szituációt mi volt az oka annak, hogy ez az észlelése alakult ki róla. Fontos tudni: Az emberek soha nem változnak ha előbb nem érzik hogy meghallgatják Őket. Gondoljunk csak magunkra! Attól, hogy megmondják nekünk mit kell tennünk kevésbé változtatjuk meg gondolkozásunkat és csakazért sem tesszük azt.És ez nem csak a fiatalokra igaz!
E-Mail: pszichology@gmail.com
A tévében üvölt a reklám? Lehalkítanád de oda kell menni?
Távirányító webáruház: Zolibolt.hu
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.